Palvelullistaminen luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia
- Minna Puisto

- Mar 28
- 1 min read

Palvelullistamisella tarkoitetaan siirtymistä pelkkien tuotteiden myynnistä asiakkaalle arvoa luovien palvelujen tarjontaan. Tämä voi tarkoittaa uusien tuotteiden ja palvelujen yhdistämistä tai siirtymistä täysin palvelupohjaisiin liiketoimintamalleihin.
Palvelusprintti mahdollistaa nopeat ja ketterät kokeilut
Hyödyt:
Uutta liiketoimintaa palveluiden avulla
Auttaa muuttamaan tuotekeskeistä ajattelua kohti palveluita ja palveluliiketoimintaa
Parantaa asiakaskokemusta ja mahdollistaa asiakkaan sitoutumisen tuotteeseen
Inspiroi tunnistamaan uusia mahdollisuuksia
“Opitaan nopeasti” -ajattelumallin hyödyntäminen, missä resursseja ei tuhlata vääriin valintoihin
Lopputulokset:
Lisäarvopalveluiden (PoC) konseptointi vastaamaan asiakkaiden tarpeita
Palveluprosessin kuvaus, joka on validoitu asiakkaiden kanssa
Parempi asiakasymmärrys
Palveluliiketoiminnan mahdollisuuksien ja liiketoimintapotentiaalin ymmärtäminen
Sitouttava ja dynaaminen prosessi sprinttiin osallistujien kanssa
Mitä arvoa sprintti on tuonut asiakkaalle
“Palvelusprintti auttoi meitä ymmärtämään asiakkaidemme todelliset tarpeet ja toiveet. Lähdimme sprinttiin teknologialähtöisellä ja valmiiksi mietityllä ratkaisumallilla, mutta asiakkaitamme kuunnellessamme ymmärsimme, etteivät alkuperäiset ideamme palvelleet heidän tarpeitaan eivätkä tuoneet lisäarvoa tarjontaamme.”
“Prosessi sai meidät ymmärtämään, että alkuperäinen lähestymistapamme oli riskialtis. Teknologialähtöisten palveluiden kehittäminen olisi voinut johtaa uuteen palveluun, joka ei vastaa todellisia asiakastarpeita. Sen sijaan, että olisimme investoineet aikaa ja rahaa omien alkuperäisten ideoidemme kehittämiseen, päätimme lähestyä asiakkaitamme, tutkia heidän maailmansa ja opimme, että meidän tulisi kehittää jotain täysin erilaista – jotain, joka tuo asiakkaillemme aitoa lisäarvoa ja tekee tuotteestamme käyttäjäystävällisemmän.”
“Palvelusprintti oli meille täysin uusi kokemus, ja opimme uusia työtapoja, joista on hyötyä tulevassa tuotekehityksessämme. Ymmärryksemme siitä, mitä meidän tulisi kehittää jatkossa, vahvistui.”
Lisätietoja palvelusprintistä
Kysy palvelusprintistä lisätietoja! Palveluliiketoiminnan ammattilaisina haluamme auttaa organisaatiotanne uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa ja siirtymässä tuotekeskeisestä asiakaskeskeiseen liiketoimintaan.


